26 اکتبر 2023- فواید سلامتی خوردن سبزیجات قبل از سایر غذاها توسط دانشمندان کشف شد، آنها می گویند خوردن غذا به یک ترتیب خاص می تواند تأثیری مشابه با "مینی اوزمپیک" داشته باشد.

محققان دریافته اند که خوردن سبزیجات غنی از فیبر قبل از خوردن گوشت، برنج یا ماکارونی به تنظیم سطح قند خون کمک می کند. همچنین تخلیه معده را آهسته می کند، یعنی زمان بیشتری طول می کشد تا غذا از معده خارج شده و به سمت دستگاه گوارش حرکت کند.این می تواند به افراد کمک کند تا برای مدت طولانی تری احساس سیری کنند و میل به خوردن دسر را در آنها کاهش دهد.

یک مطالعه ی اخیر در ژاپن به بررسی تأثیر توالی وعده های غذایی بر روی 18 زن جوان و سالم پرداخت. برخی ابتدا سبزیجات خوردند در حالی که بقیه ابتدا کربوهیدرات مصرف کردند.

محققان دریافتند افرادی که ابتدا سبزیجات مصرف کردند، سطح انسولین و قند خونشان بعد از غذا (قند خون پس از غذا) کمتر بود، حتی اگر غذای خود را سریعتر می خورند.

محققان اظهار داشتند: برای بهبود قند خون و انسولین بعد از غذا حتی در هنگامی که مجبور هستید سریع‌ تر غذای خود را میل کنید، ابتدا سبزی‌ها و آخر کربوهیدرات‌ها را مصرف کنید.

اعتقاد بر این است که فیبر با افزایش قند خون که پس از خوردن غذاهایی مانند پاستا و برنج سفید ایجاد می شود، مقابله می کند.

کارولین ویلیامز، متخصص تغذیه، گفت: ما نمی‌توانیم این نکته را نادیده بگیریم که شروع یک وعده ی غذایی با سبزیجات و دریافت فیبر آن ممکن است باعث شود که در کل کربوهیدرات کمتری در وعده غذایی بخورید.لزوماً خود سبزیجات نیستند که این کار را می کنند، بلکه من فکر می‌کنم فیبر موجود در آنها است که احتمالاً تفاوت ایجاد می‌کند.

مطالعه دیگری در سال 2011 نشان داد که خوردن سبزیجات قبل از کربوهیدرات در هر وعده غذایی به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند تا کنترل طولانی مدت قند خون خود را بهبود بخشند.

علاوه بر این، یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که همین ترتیب غذا خوردن باعث تاخیر در تخلیه ی غذا از معده شرکت‌کنندگان و افزایش ترشح اینکرتین می‌شود، هورمونی که به بدن اجازه می‌دهد بفهمد که چه زمانی سیر شده است.

خانم ویلیامز می‌گوید: تقریباً می‌توان گفت سبزیجات و سالاد مانند شکل کوچکی از داروی اوزمپیک عمل می کنند.آنهاGLP-1 را افزایش می دهند و این بخشی از چیزی است که هضم را کند می کند و تخلیه معده را به تاخیر می اندازد. وقتی تخلیه معده را آهسته می کنید، کربوهیدرات های شما به سرعت هضم نمی شوند و به سرعت وارد جریان خون نمی شوند.

در کنار سبزیجات، ماکارونی تهیه شده از غلات کامل، مغزها مانند بادام، لوبیا و حبوبات نیز سرشار از فیبر هستند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2023/oct/eating-your-vegetables-first-during-a-meal-can-help-you-feel-fuller-for-longer.html